W kętrzyńskim ratuszu doszło do podpisania umowy na budowę obwodnicy miasta. Inwestycja ma być zrealizowana w ciągu 36 miesięcy, a jej planowy koszt to 304 miliony złotych.
Obwodnica będzie miała długość 14,2 kilometra. Będzie to droga jedno-jezdniowa, z możliwością rozbudowy. Droga zostanie poprowadzona od strony północnej Kętrzyna, w ciągu drogi wojewódzkiej numer 591. Jej głównym celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta.
- Domykamy system. Wiedzieliśmy o tym, że dla Kętrzyna jest to niezmiernie ważna inwestycja - mówił Marcin Kuchciński, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.
O potrzebie budowy obwodnicy w Kętrzynie mówiło się od wielu lat. Pierwsze koncepcje pojawiły się już w 2013 roku. Na przeszkodzie w realizacji budowy obwodnicy przeszkadzały lokalne spory i brak decyzji. W tym czasie swoją obwodnicę wybudowało chociażby Mrągowo czy Giżycko.
Obwodnica powstaje dzięki Samorządowi Województwa Warmińsko-Mazurskiego oraz Programowi Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. Podczas uroczystego podpisania umowy na budowę nowej drogi, dziękowano wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tego działania. Wymieniano m.in. Zbigniewa Homzę, wiceprzewodniczącego sejmiku województwa.
- Przy tej okazji warto podziękować również radnym Rady Miejskiej w Kętrzynie oraz radnym Rady Powiatu w Kętrzynie, zarówno byłej, jak i obecnej kadencji. Zgoda na wkład finansowy, w miarę możliwości samorządów, wspiera ten ważny projekt - podkreśla Michał Kochanowski, starosta kętrzyński.
- Pamiętam, jak w latach 90-tych była mowa o planach budowy obwodnicy Kętrzyna i jak to z planami bywa, lata mijały i nic w tej kwestii się wielkiego nie działo. Budowa obwodnicy obrosła legendą. Jedni mówili, że już lada moment będzie, inni twierdzili, że to bajka. Plany budowy obwodnicy można było porównać do budowy elektrowni jądrowej w Polsce. Niby już tuż, tuż, a jednak lata mijały i nic się wielkiego nie działo. Można by rzec, tradycyjnie, jak to u nas w kraju. I oto nadszedł 17 kwietnia 2025 roku i podpisano umowę na budowę upragnionej dla niektórych i kontrowersyjnej dla innych inwestycji. Ja osobiście jestem wielkim zwolennikiem tej inwestycji i dlatego dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do podpisania umowy – dodaje w swoim wpisie na Facebooku Robert Puczel, radny Rady Miejskiej w Kętrzynie.
Do realizacji inwestycji wybrano firmę PORR S.A. Kluczowe okazało się porozumienie z lokalnymi samorządami, które zadeklarowały wkład finansowy w projekt.
- Jesteśmy już gotowi i od zaraz będziemy realizować swoje zadania. Chcemy współpracować z lokalnym biznesem, jesteśmy na to otwarci - zapewnił Piotr Kledzik, prezes zarządu firmy PORR S.A.
Jak wyjaśniono, celem nie jest budowa autostrady, lecz stworzenie alternatywnej drogi, która „otworzy” nowe tereny inwestycyjne. Ma być ona gotowa w kwietniu 2028 roku. rm
Zbyszek11:24, 18.04.2025
Zdanie klucz,będzie rozbudowywana,to się nie mieści w planach wedle strategii obronnej wschodniej
flanki NATO,oczka wodne mają nam sprzyjać no i jeziora wraz z Wisłą,kto jest za autostradą ?
Wyborca13:15, 18.04.2025
Strosto proszę się teraz nie wybielać marszałek wspomniając o sporach samorządu kętrzyńskiego w latach ubiegłych nie mówił o latach 90. Spory dotyczą takze Was hamulcowych radnych z kadencji gdy strostą był Niedziółka -pierszy z samorzadowców który powiedział Hećmanowi NIE! Wszystkie spory to Hećman i jego towarzysze tacy jak kucharz który d.... przytulił do PO gdy mu bylo po drodze do interesów z Mordasem, i po cichu do Hećmana. Poprzednie lokalne spory to takze wy! byliscie radnymi ? Wiec wy!
NKE13:39, 18.04.2025
A to dlatego zapadła tajemniczo szybka decyzja o ''naprawie'', a właściwie budowie przedłużenia ul. Jagiełły od skrzyżowania z Batorego do granic miasta bo to będzie jedno z połączeń z obwodnicą? Piękne miejsce na budowę domu i budynku wielorodzinnego na osiedlu Piastów - BYŁO.
Precz !06:41, 19.04.2025
Precz z parkingami pod blokami i oknami , parkingi zrobić gdzieś na polach poza miastem ,dzieci nie mają się gdzie bawić tylko smog stoi
Wyborca10:32, 19.04.2025
Tych samych bohaterów z tych poprzednich, kłótliwych rad i dzisiejszej rady jest kiloro. Kochanowski Olenkowicz Pieniak Janiszewska Wiśniewski Pietrzyk-Hornicka. To o nich marszałek wspominał za spory i brak decyzji w kwestii obwodnicy w poprzednich kadencjach gdzie Mrągowo i Giżycko potrafiło wykorzystać czas i pieniądze.
Za co wam dziękować? Za kumoterstwo? Za hipokryzję?
4 0
Decyduje większość a nie radny czasem bezradny!
1 0
Większość właśnie jest ich wiecej bo razem mogą więcej, poza Michałkiem przedziałkiem był i jest nadal Judasz Wiśnia kucharz Janiszewska przedszkolnanka i w zarzadzie ekipka.