Prezes UOKiK stawia zarzuty czterem dużym firmom – Allegro, DHL, DPD i InPost. Chodzi o wprowadzanie konsumentów w błąd ekologicznymi hasłami.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się kampaniom reklamowym dużych graczy rynku e-commerce i logistyki. Wynik? Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zarzucił czterem firmom – Allegro Polska, DHL eCommerce Poland, DPD Polska i InPost – stosowanie tzw. greenwashingu, czyli przedstawiania działań jako proekologicznych w sposób, który mógł wprowadzać konsumentów w błąd.
Według urzędu hasła takie jak „zielona flota”, „zeroemisyjny” czy „neutralny dla środowiska” często dotyczyły jedynie wycinka działalności lub opierały się na niepełnych danych. W efekcie klienci mogli sądzić, że ich wybór wspiera środowisko, choć faktyczny wpływ na ekologię był niewielki lub żaden.
– Zielone hasła nie mogą być pustymi obietnicami. Jeśli firma deklaruje, że działa ekologicznie, musi to potwierdzić faktami, a nie kreatywnym liczeniem emisji CO₂, sprytnymi hasłami malującymi każdy przekaz na zielono czy akcjami, które tylko pozornie wspierają środowisko – podkreśla prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Zarzuty dotyczą m.in. kampanii Allegro „Sadzimy drzewa za odbiór przesyłek”. Klienci byli przekonani, że za każde 10 odebranych paczek firma sadzi drzewo w ich imieniu. Jednak od 2024 roku wprowadzono dodatkowy warunek – konieczność wpisania dedykacji w ciągu 30 dni.
Informacja o zmianie została przekazana jednorazowo w mailu, a drzewa sadzono wcześniej, przypisując je klientom symbolicznie. Spółce postawiono dwa zarzuty wprowadzania w błąd.
DHL reklamował swoje automaty paczkowe POP BOX jako ekologiczne, a działania prośrodowiskowe – jak sadzenie drzew czy stawianie uli – miały według UOKiK charakter lokalny i incydentalny. Spółka usłyszała cztery zarzuty.
DPD promowało się hasłami „zielona flota” czy „ZERO emissions”. Urząd wskazuje, że takie komunikaty muszą odnosić się do całego procesu doręczenia paczek i uwzględniać cały cykl życia pojazdów, czego w przekazach zabrakło. DPD postawiono sześć zarzutów.
InPost budował wizerunek „zeroemisyjnego e-commerce”, promując paczkomaty® jako ekologiczne. Problemem okazały się nieweryfikowalne porównania, np. że jeden paczkomat redukuje tyle CO₂ co dziewięć drzew rocznie. UOKiK uznał też, że firma stosowała tzw. ecoshaming, czyli presję na konsumentów, by wybierali promowane opcje. Spółka usłyszała trzy zarzuty.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, każdej ze spółek grożą kary do 10 proc. obrotów za każdą zakwestionowaną praktykę. UOKiK prowadzi też kolejne postępowania dotyczące pseudoekologicznych działań w innych branżach, m.in. odzieżowej i handlowej.
Pogadanka o tym, co naprawdę ważne
Odnośnie sprawności nad jeziorami w tym wieku kiedy każdy młody marzy jak zostać harcerzem, żeglarzem każda informacja młodym się przydaje.Tylko jednego żałuję,że to jest tylko półkolonia a nie obóz-kolonijny.Nauka pływania to podstawa,dobre wyżywienie potem w czasie niepogody zajęcia inne.Srokowo tak mało miejsca ma poświęconego w tej gazecie -dlaczego ? Tym jednym tematem kolonijnym można spytać gdzie się podziały plany z wykorzystaniem dla naszych dzieci wodnej przystani w Przystani (???)
Wodnik
11:16, 2025-07-31
Udało się za czwartym razem! Będzie remont mostu w Resz
za tę sumę 3 nowe mosty można pobudować
...w żywe oczy
08:01, 2025-07-31
Są pieniądze na likwidację azbestu
Super wyglada i dobrze jest zadbana plaża gminna w Czernikach. Czemu od czasu gdy nie ma tam ratownika a trwa to juz kolejny sezon wywieszona jest non stop CZERWONA FLAGA? To oznacza zakaz kompieli! Zakaz a nokt nie reaguje na kąpiących sie ludzi w tym dzieci! Zasada jest taka że jak nie ma ratownika to znika też flaga i jest po temacie! NIE ŁAMCIE PRZEPISÓW bo to was pogrąży a nie uratuje w razie utonięcia. Milego dnia wojcie.
Panie Wójjcie
06:57, 2025-07-31
Drogosze w budowie
Zasług jest więcej. Gdyby nie Krzysztof to kucharz do dziś byłby w swoim warzywniaku.
Krętacz kucharz
21:51, 2025-07-30
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz