Zamknij

Miejskie inwestycje to nie tylko stadion i basen. Wioletta Czech prosto w punkt śmieciowego problemu

14:38, 22.11.2019 Aktualizacja: 14:39, 22.11.2019
Skomentuj

Dużo słów padło podczas czwartkowej sesji Rady Miasta Kętrzyn w sprawie podwyżki opłat za wywóz śmieci. Niewiele z nich było jednak tak konkretnych i trafiających w sedno problemu, jak te wypowiedziane przez Wiolettę Czech, wiceprzewodniczącą rady.  

 

- Były sobie Mażany, były sobie Pudwągi. Wysypisko koło Kętrzyna to już przeszłość, ale już w tej przeszłości trzeba było pomyśleć o przyszłości - rozpoczęła Wioletta Czech. - Nie oznaczało to jakichś nadzwyczajnych umiejętności przewidywania, bo rozwiązanie na problem wywozu odpadów komunalnych został nam podany na tacy.

Tu radna przypomniała rok 2011. Wówczas, pracując w Giżycku jako reporter lokalnej telewizji, miała okazję przyjrzeć się z bliska założeniu Mazurskiego Związku Międzygminnego Gospodarki Odpadami.

- Dwanaście gmin zdecydowało się działać razem. W roku 2013 otwierali już Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych Spytkowo Sp. z o.o. - kontynuowała Wioletta Czech. - Kętrzyn był w tym związku przez jakiś czas, ale z niego zrezygnował. Ówczesny włodarz (Krzysztof Hećman - przyp.) nie krył swojej niechęci do tego pomysłu.

Radna przyznała, że udział w budowie zakładu był kosztowny. Zaznaczyła jednak, że dla Kętrzyna była to ogromna szansa. Niestety, została zaprzepaszczona.

- Nie musielibyśmy siedzieć tu dzisiaj i debatować czy podnieść stawki za odbiór odpadów, czy nie - powiedziała Wioletta Czech. - Takie nastały czasy, że skarbem jest mieć własne wysypisko śmieci lub chociażby położone blisko własnego miasta. Kętrzyn woził swoje odpady do Mażan, do Pudwąg, ale tych wysypisk już nie ma. I tutaj historia zatacza koło, bo gdzie teraz Kętrzynowi jest najbliżej? Właśnie do Spytkowa!

Radna przypomniała, że ówczesny koszt przystąpienia do budowy zakładu utylizacji odpadów wynosił około pięciu milionów złotych. Zaznaczyła, że trzeba było te pieniądze wydać.

- Bo miejskie inwestycje to nie tylko stadion, basen, amfiteatr i tym podobne, ale również takie inwestycje, jak modernizacja sieci wodociągowo-kanalizacyjnej czy choćby wywóz odpadów. Wiem, że są to mniej atrakcyjne inwestycje, niewidoczne, nieefektowne, ale również bardzo ważne dla mieszkańców Kętrzyna - dodała Wioletta Czech.

Wiceprzewodnicząca rady zaznaczyła, że nie ma podstaw aby nie wierzyć w wyliczenia przedstawione przez burmistrza Ryszarda Niedziółkę. A z tych wynika wprost, że podwyżka cen odbioru odpadów wiąże się tylko i wyłącznie z podwyżkami opłat na składowiskach, gdyż samorząd na wywożeniu śmieci nie zarabia.

- Też nie jestem zachwycona tą kwotą, ale jestem dziś odpowiedzialna i na tyle odważna by tę odpowiedzialność na siebie wziąć - zaznaczyła Wioletta Czech i przypomniała drogie miejskie inwestycje z ostatnich lat: stadion, basen, amfiteatr, dworzec, przedszkole. Trudno nie zgodzić się ze słowami radnej, że gdyby wszystkie one zostały wybudowane z mniejszym rozmachem, to Kętrzyn stać by tez było na wybudowanie własnej spalarni śmieci... rm



 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(41)

bezrobotnybezrobotny

0 0

A Violeta już pracuje na stałe? 15:09, 22.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

VitoldVitold

0 0

A twoja żona dalej się stuka z kominiarzem? 16:05, 22.11.2019


reo

jerryjerry

0 0

a Bartoszyce to mają swoje wysypisko ! a ceny po podwyżce 18/36 PLN . Można ? To dlaczego wcześniej na jakiekolwiek małe podwyżki pyszczyła NIE ? 15:23, 22.11.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

MMMM

0 0

Można, ale po co? Skoro w Kętrzynie było, jest i będzie (niezależnie od tego kto jest burmistrzem) najdrożej. Nic taniej. 18:37, 22.11.2019


JerryJerry

0 0

A jak pyszczyla to one były (te podwyżki) czy dobry gospodarz robił co chciał? NIEZALEŻNIE od woli pyszczacych? Wydawał miliony a chciał robic podwyzki, to mu mowiono wprost. Teraz podwyzki sa koniecznościa aby utrzmac czystość w mieście inaczej spółkę miejska szlag trafi i będzie to na co liczyl jeden taki. 19:05, 22.11.2019


zbyszekzbyszek

0 0

Ale to już było Pani radna to już historia mając w pamięci pracę która związana była z Giżyckiem
to też piękny bagaż doświadczeń, na dziś zagłosowała Pani tak jak zagłosowała z tym że Pan burmistrz ma nadzieję dogadania się na dzień dzisiejszy ze Spytkowem i ja mu wierzę i nie siał paniki. 15:55, 22.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zgroza aka terror spzgroza aka terror sp

0 0

dobra a kiedy kacyk bedzie skazany? wiem ze poki co i tak na to sie nie zanosi ale po fakcie to kazdy glupi jest madry...a jeszcze jak wziac pod uwage czy po czesci to nie jest jakies improwizowane to wszystko
i nie myslcie sobie ze ze mna sie dogadacie bo dalej wasza zalosna miescine bede nazywal nke...antykonformizm to ja pelna geba i to nigdy sie nie zmieni 17:32, 22.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZytaZyta

0 0

Przykro a gdzie obiecane miejsca pracy?Nie ma i nie będzie.Smutne to ale to proste wszystko zwalać na poprzednika.. 20:55, 22.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

No i fajnieNo i fajnie

0 0

Jest dobrze a będzie jeszcze lepiej.Same sukcesy.Warto było.Eldorado.Na samych śmieciach wcięło rocznie jedno 500 plus.Swoje dołoży Komec i pis da 13 i 14 emeryturę.Ludzie mają za dużo pieniędzy na jaguary to i na śmieci wystarczy. 22:19, 22.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GoguśGoguś

0 0

Na ośrodek w Przystani poszły miliony i ilu mieszkańców z tego korzysta?-a na Spytkowo było żal 5 milionów,ale wszyscy by korzystali.Hetman won ! 09:53, 23.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Ewa nie z rajuEwa nie z raju

0 0

Masz rację Goguś - zwolennicy hecmana dalej swoje , że miasto było zadbane miał kwiatki sratki ale na inwestycje w wysypisko zabrakło 13:18, 23.11.2019


Obywatel PiszczykObywatel Piszczyk

0 0

Pani Wioletta zawsze trafnie komentuje i słusznie mówi. Nie dla Hećmana, trzeba jeszcze długo po nim sprzątać. 10:16, 23.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Pan MPan M

0 0

Moim zdaniem posprzątać należałoby również i po Niedziółce - i to dosłownie, tak jak po Hećmanie. Kolejne kontenery wypadałoby podstawić na migające radary, trójkołowe szarady, a przede wszystkim ogród zapachów (a raczej smrodu z pobliskich stacji benzynowych i tranzytowego- wobec braku obwodnicy - skrzyżowania Gdańska/Sikorskiego). Miał to zrobić Rypina, no ale oszukał i poparł Niedziółkę kontynuującego w mojej ocenie politykę Hećmana. Pani Czech bez wątpienia sztukę retoryki (a w moim odbiorze populistycznej) opanowała do perfekcji. Co innego jednak mówić, a co innego działać. Tu dostrzegam rozdźwięk. Nikt inny jak tylko p. Czech gorąco protestowała przeciwko sięganiu do kieszeni moich, twoich, naszych. Paaanie burmistrzu a ja mówię nie takiej polityce - niosło się echem w poprzedniej kadencji. Co więc takiego wydarzyło się w Kętrzynie, że punkt widzenia radnej Czech zmienił się w zakresie podwyżek o 180°? 21:25, 23.11.2019


WyborcaWyborca

0 0

To tylko część prawdy.To Pis z ktorego list startowała Wioleta Czech podniósł opłatę marszałkowską.Od stycznia płaca minimalna ,opłata paliwowa i prąd dla firm idą w górę.To wszystko razem powoduje drastyczne podwyżki opłat za śmieci.Ale o tym nikt z Pisu nie mówi. 19:56, 23.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Pan MPan M

0 0

Tak samo jak skasowany wydział sądu pracy , a w 2006 roku punkt paszportowy. W obu przypadkach za rządów PiS. 21:04, 23.11.2019


fkaldafkalda

0 0

A pani Wioletta Czech jest radną drugą kadencję ,z tego co pamiętam zawsze mówiła, że jest dla mieszkańców i z nimi, to w takim razie co zrobiła dobrego właśnie dla tych mieszkańców, właśnie teraz to widać. Przez tyle lat można było coś zrobić ze śmieciami, chociaż podsunąć dobrą myśl, ale tego zabrakło. Tylko chwalenie się jaka to była reporterka. 21:11, 23.11.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Dobry pomyslDobry pomysl

0 0

Dotąd dobre pomysły mial tylko jeden "dobry gospodarz". 21:19, 23.11.2019


FalklandyFalklandy

0 0

Dobrze i trafnie napisane, a jak Heciek robił podwyżki to krzyczała jak mućka brana na rzeź, teraz gdy Niedziółka podwyższył i to o tyle zł że szok, to cicho siedzi, głosuje ZA i jeszcze przytakuje argumentując tą podwyżkę, a dlaczego? Bo kręcą tym Niedziółką jak chcą, dał się chłop, cała rada nim rządzi, to jasne. 22:13, 29.11.2019


prosta sprawaprosta sprawa

0 0

trzeba zapłacić 5 mln to śmieci stanieją o złotówkę, gdzie logika ? 20:44, 24.11.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Pan MPan M

0 0

Według XIX wiecznego sposobu biliansowania zysków i strat menagera Niedziółki pewnie logiki nie ma tu żadnej, zwłaszcza że i szacunki z kapelusza. Po pierwsze koszt budowy dużej wydajnej perspektywicznej i nowoczesnej ciepłowni byłby wraz z dostosowaniem sieci ciepłowniczej dużo wyższy. Cena odbioru śmieci byłaby z kolei (przy obecnej sile złotego) mniejsza o około 6-7 złotych. Na początek. Wraz z ekspansją działalności możliwa byłaby dalsza obniżka opłat śmieciowych. Ale to oczywiście nie koniec. Podłączenie do miejskiej sieci ciepłowniczej starych osiedli, to eliminacja kopciuchów i piecyków gazowych - swoistych bomb z opóźnionym zapłonem. Likwidacja rachitycznej kotłowni przy Pileckiego, to także uwolnienie terenów pod intensywne budownictwo mieszkaniowe. 03:48, 25.11.2019


Stanisław KulasStanisław Kulas

0 0

Do piszącego pod nickiem prosta sprawa:
Piszesz: "trzeba zapłacić 5 mln to śmieci stanieją o złotówkę, gdzie logika ?"

Podajesz nieprawdziwą informację, ponieważ po uzupełnieniu wkładu 5 milionów, z budżetu miejskiego, będziemy płacić tyle co w Mazurskim Związku Międzygminnym Gospodarki Odpadami. Mieszkańcy z gmin należących do związku płaca teraz 10 zł miesięcznie.

My płacimy 13,50 zł a będziemy płacić 31,80 zł miesięcznie. Należymy do tych co płacą najwięcej w Polsce?

Odpowiedz: gdzie logika? 09:34, 27.11.2019


Cwaniak z WesterplatCwaniak z Westerplat

0 0

Kim jest ten tajemniczy Pan M, który zna się niemalże na wszystkim i niemalże na wszystko ma proste recepty? Takiego burmistrza nam trzeba. Potrafi postawić dobrą diagnozę i dobrać odpowiedni lek :-)
Jego "wywody" dobrze się czyta i nabiera przekonania, że gość ma rację. Jest tylko jeden szkopuł. Teoria i praktyka to dwa różne światy. Jestem ciekaw czy Pan M wsadzony na fotel burmistrza tak ochoczo rozwiązywałby wszystkie problemy miasta :-) 10:33, 25.11.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

GawełGaweł

0 0

Tak jak Rypina się sprawdza. 13:40, 25.11.2019


Pan MPan M

0 0

Jeśli to nie sarkazm, to odpowiem tak: nigdy nie myślałem o eksponowanym stanowisku. Mnie interesuje zadaniowość. Dlatego miałem nadzieję że Rypina którego przed wyborami oceniałem inaczej, będzie burmistrzem czerpiącym w realizacji programu TAK dla Kętrzyna z pomocy osób kompetentnych. Okazało się że nie. Rypina nawet nie przejawia woli politycznej. 14:14, 25.11.2019


komarkomar

0 0

W nie których kwestiach związanych z inwestycjami zrobionymi w okresie rządów " słynnego hećbruka" z Panią , zgadzam się . Dziwi mnie tylko jedno ,dlaczego ludzie reprezentujący PiS obecnie ,będący przy władzy w koalicji z panem burmistrzem w naszym mieście ,dajecie się tak nabijać w butelkę?. Pani Wiolettą ,zwracam się do Pani a gdzie zdrowe myślenie i oddanie w danej sprawie, wobec swoich wyborców?. Proszę pani nie tędy droga do "kariery",popierając w tak ważnym głosowaniu o przeklętych śmieciach. Proszę najpierw rozliczyć za błędne decyzje w tej sprawie , byłych osób przy władzy w tamtym czasie: prezesa spółki, burmistrza i podnóżków (radnych) ,za swoje posunięcia w danym temacie . Niech odpowiedzą za swoje błędy przed organami sądowymi . Po uzyskaniu wyroku (pozytywnego dla powoda) ,decydujmy wtedy co dalej z amfiteatrem, stadionem, budynkiem stacji kolejowej, budynkiem wykupionym od RUCH- u i wielu nietypowych inwestycji . Obecnie podjęta decyzja w sprawie podwyżki ŚMIECI (tak drastycznej), mnie i licznych mieszkańców tego miasta powiem wprost CHOLERNIE bulwersuję. Bardzo proszę Panią o ustosunkowanie do mojej wypowiedzi na dany temat w artykule . 11:54, 25.11.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

BartekBartek

0 0

Biorąc pod uwagę dotychczasowe informacje medialne, mam nadzieje ze stosowne zawiadomienia do właściwych organów scigania został juz sporządzone i przesłane. Aby sprawcy tych niegospodarnosci lub też wykorzystujacych stanowiska do celów prywatnych ponieśli konsekwencje swoich czynów. 15:30, 26.11.2019


XRXR

0 0

Pomysł spalarni odpadów to nonsens. Pomijając olbrzymie koszty inwestycyjne, niską wartość opałową, powstawanie wątpliwej jakości spalin i niewątpliwie problematycznych popiołów to po prostu polityka unijna pójdzie obecnie w wymóg pełnego odzysku i gospodarki o obiegu zamkniętym. Zanim by dobrze zaczęła działać już byłaby kosztem osieroconym...
Co do wypowiedzi pani Czech nie można nie przyznać jej racji. Wiele można było przewidzieć... Ciekawy tylko jestem co ma pani radna do powiedzenia na temat równie przewidywalnych problemów powiatowego ciepłownictwa, zwłaszcza tego które nie ma instalacji kogeneracyjnych i tego które nie korzysta z biomasy, które to ciepłownie nie mają możliwości korzystania ze wsparcia unijnego.
Należy się też spodziewać zaostrzenia polityki klimatycznej UE, być może objęcia małych ciepłowni systemem ETS, generalnie wszelkich ryzyk wynikających z oparcia o węgiel. To będą problemy najbliższych kilku lat. 21:28, 27.11.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zagadkazagadka

0 0

brunetka czy blondynka ? 21:11, 04.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KolorKolor

0 0

Ruda 21:40, 04.12.2019


0%